Förvärvar KontoSmart.se med målet att skapa Nordens största konsumentklubb för upphandling av el och drivmedel

203 Web Group AB (publ) förvärvar 51,46% av andelarna i KontoSmart AB. Bolaget driver KontoSmart.se som är en ledande sajt inom gruppupphandlingar genom budgivning. Registrerade medlemmar går här samman och förhandlar fram bättre och billigare villkor på de produkter och tjänster som erbjuds via KontoSmart.se. Redan vid små användarvolymer uppnås betydande prissänkningar genom kollektiva upphandlingar.

- Vi kontrollerar idag över en miljon besökare per vecka inom vårt nätverk av svenska sajter. Lotsar vi delar av den trafiken till KontoSmart.se är vi övertygade om att denna tjänst kommer att få än mer styrka och kunna pressa priserna ytterligare för användarna. Med detta strategiskt viktiga förvärv kommer vi vara en ledande aktör inom marknaden för kollektiva upphandlingar på nätet, säger VD Andereas Friis.

I dagsläget erbjuder KontoSmart.se upphandling av el samt drivmedel. Tjänsten är helt gratis för användaren och KontoSmart.se riktar sig till såväl privatpersoner som till företagare. Året 2011 var enligt Energimyndigheten exempelvis ett rekordår för byten av elleverantör med över en halv miljon byten till antalet. Denna starka trend väntas fortsätta kommande år. Planen är att fortsätta addera andra intressanta produkter och tjänster till KontoSmart.se.

- Med 203 Web Group i ryggen kan vi nu lyfta denna smarta tjänst ytterligare ett antal snäpp och göra vardagen billigare för ännu fler användare, meddelar Pelle Lindberg, VD för Kontosmart AB

Bolaget väntas redan innevarande år ge betydande kostnadsbesparingar på personal- och lokalkostnadsnivå. Köpeskillingen kommer att erläggas genom nyemitterade aktier samt kontanter, dock offentliggörs inte köpeskillingen på säljarens begäran. Pelle Lindberg kommer även fortsättningsvis agera VD för Kontosmart AB.

203 Web Group AB (publ) har även skrivit under optionsavtal, med möjlighet att förvärva resterande andelar i Kontosmart AB.