MyTaste: Störst i Spanien

MyTaste är nu Spaniens största matsajt. Detta enligt analysverktyget comScore som är den officiella mätvalutan för internettrafik i Spanien.

MyTaste, som lokalt ligger under domänen Todareceta.es, lanserades i Spanien i början på 2012. Sajten var då en av de första utlandssatsningarna av MyTaste (tidigare Hittarecept) och har sedan dess ökat kraftigt för varje vecka som gått. Sedan oktober förra året har sajten ökat sin trafik med 170 % medan den näst största matsajten i Spanien under samma period har backat med drygt 7 %. MyTaste besöks nu av över 4,5 miljoner människor i månaden och ökar trafiken stadigt i takt med att varumärket sprids ytterligare på marknaden.

För att kunna möta den ökande efterfrågan av annonsering på sajten samarbetar 203 Web Group med det välrennomerade säljbolaget Hi-Media för premiumförsäljning på lokal marknad.

- Vi har lång erfarenhet av att jobba med olika sorters sajter men MyTaste är utan tvekan en av de som har bäst förståelse för både marknad och teknik. De är flexibla och kompetenta vilket gör vårt arbete med dem enkelt och effektivt. Att MyTaste nu är Spaniens största matsajt skapar helt nya förutsättningar för oss som säljbolag och gör vår väg till affärerna betydligt kortare, säger Ignacio Orero, Country Manager Spain för Hi-Media.

- Det här är en mycket viktig milstolpe för oss. Det gör stor skillnad ur försäljningsperspektiv att gå från näst störst till att vara den absolut ettan. Samma resa som vi gjort i Spanien väntar i fler länder framöver vilket skapar mycket goda förutsättningar för att öka vår försäljning. Varje marknad vi tar en ledande position på är ett stort steg i rätt riktning mot att bli värdsledande inom vårt segment, säger Christoffer Johansson, VD på 203 Web Group.

Om internetmarknaden i Spanien: Spanien har uppskattningsvis 31 miljoner internetanvändare, vilket ger en internetpenetration om ca 67 % av befolkningen. Enligt undersökningar kommer antalet internetanvändare öka med ytterligare ca 1 miljon per år de kommande åren. Detta medför även att allt större andel av medieinvesteringarna successivt förflyttas till internet från andra medier. Samtidigt som de årliga medieinvesteringarna i Spanien sjunkit med 26 % i Tv och 32 % i tidningar under 2010 till 2012, ökar investeringarna i digitala kanaler med 11 % under samma period. Detta pekar på mycket goda lönsamhetsmöjligheter för MyTaste som tar allt större marknadsandelar i det växande digitala matsegmentet.